perjantai syyskuu 23, 2011 17:11

Uskomalla tätä Facebook kiertoviestiä teet vain itsellesi hallaa

Facebookissa kiertää tilapäivitys, jossa pyydetään poistamaan Tilattu/Subscribe -valikosta rasti kohdasta “Kommentit ja tykkäykset”. Näin muka estetään tykkäyksien ja kommenttien päätyminen julkiseksi.

Oikeasti tuolla saat aikaan, että kyseisen kaverin kommentit ja tykkäykset eivät enää näy itsellesi. Tilausvalikon kautta määritellään mitä tietoja näet kyseisestä kaveristasi.

Viestien näkyvyyttä ulkopuolisille ei siis määritellä tuon kautta. Yksityisyysasetukset määrittävät oikeasti, että mitä näkee kukakin.

Tilapäivityksen näkyvyyden saat tietää viemällä hiiren kursorin sen alta löytyvän harmaan ihmishahmokuvakkeen päälle. Älä siis usko kaikkia Facebookissa leviäviä huhuja.

Versio 2:

FB-ystävät! Pyydän 30 sekuntia sinulta tähän:
Laita kursori nimeni päälle. Tällöin avautuu ruutu, jossa näkyy nimeni, profiilikuvani, “kaverit” ja “tilattu”. Klikkaa “tilattu” ja valitse listasta pois “kommentit ja tykkäykset”. Kiitos!
Sitten voit lisätä tämän omalle seinällesi ja autamme yhdessä asiaa! FB on nimittäin muuttunut. “Kaikki kommentit” joita “tykätään” tullaan nyt sallimaan julkiseksi informaatioksi Googlessa. Mainosfirmoilla on nyt täydet vapaudet niihin. Ne kävelevät suoraan “sinun sivuillesi”.
EN HALUA että kommenttejani ystävieni profiileissa näkyy avoimena koko menussa sivujen oikeassa laidassa! Kiitos etukäteen!

Tagit: , , ,
Kategoria: Facebook | 29 kommenttia »

  • Ilkka Partanen kirjoitti 23.9.2011 18:19,

    Kappas. Minä menin tuohon ihan täysillä. Facebookin jatkuvasti uudistuessa sitä alkaa sen kummemmin miettimättä uskoa noita. En minä ainakaan ole jaksanut selvittää tällaisia asioita, joten kiitokset sinulle vaivannäöstä.

  • Katja kirjoitti 23.9.2011 18:44,

    En nyt ymmärrä kyllä ollenkaan mitä tarkoitat?

    Minä olen noita rukseja poistanut, ja näen ihan täysin kaikkien kommentit omiin postauksiini omalla seinälläni.

    Sitä vastoin ruksin poiston jälkeen en ENÄÄ näe omien kavereiden kommentteja ja tykkäyksiä postauksiin joita he tekivät omiensa (ei siis minun) kavereideni postauksiin.

  • Niin kirjoitti 23.9.2011 18:45,

    Aivan, siihen ainakin itse pyrinkin, etteivät kaikki kaverini saisi tiedotusta kaikista tykkäyksistäni vaan estäisivät ne ihan itse. Luulin, että se on itsestäänselvyys kaikille muillekin lisäilijöille.

  • eino kirjoitti 23.9.2011 18:54,

    No mutta tämähän ei pidä paikkaansa ollenkaan… Toimimalla noin kuin tuossa tilapäivityksessä sanotaan, saat aikaiseksi sen, ettei uutisvirtaan tule tykkäykset ja kommentit kavereitten tekemänä. Ne näkyy edelleen kaverin sivuilla… Poistamalla myös pelit, muut toiminnat yms. uutisvirta hiljenee huomattavasti. Tämä on pitkästä aikaa ollut hyvä kiertostatus, joka on oikeasti auttanut sietämään facebookin pelleilyä näitten uudistuksien kanssa, jotka oikeasti vain tekevät ihmisten “elämisen” hankalammaksi.

  • T kirjoitti 23.9.2011 18:57,

    Hmm. Mulle ei käynyt noin vaikka otinkin rastin pois kohdasta “Kommentit ja tykkäykset” eräältä kaverilta. Notification statukseeni kommentoinnista tuli silti ihan normaalisti perille.
    Tosin mulla ei ole vielä koko “uutistikkeriä”, olen ilmeisesti onnekas jälkijunassa tulija.

  • Niin kirjoitti 23.9.2011 19:08,

    Niin siis eihän se teekään muuta kuin hävittää tykkäys- ja kommentointiviestit (x kommentoi z:tilaa) uutisnauhasta, jolloin ei myöskään tule esimerkiksi tuntemattomien ihmisten statuksia siihen etusivulle. Tottahan niitä kommentointeja on uteliaimmat saaneet koko ajan lukea kavereitten profiilien kautta, mutta mielestäni stalkkaamisen pitääkin vaatia vähän vaivaa. Eli kiertoviesti on ihan oikeasti tarpeellinen ja hyvä.

  • :/ kirjoitti 23.9.2011 20:21,

    Asiaan liittyy myös ihan todellinen ongelma. Täältä löytyy lisätietoa: https://facebookprivacyandsecurity.wordpress.com/2011/09/23/temporary-retraction-facebook-to-respond-to-subscribe-issues/

  • hrmp kirjoitti 23.9.2011 22:48,

    Mitä hallaa siitä on mulle, jos kaikkien mun kavereiden kaikki tykkäykset tai kommentit jonkun mulle tuntemattoman ihmisen kuvaan tai postaukseen ei näy tuossa uutisvirrassa? Mitä se mulle kuuluu, jos kaveri tykkää jostain statuspäivityksestä tms. jonka on julkaissut mun kaverilistan ulkopuolinen ihminen???

  • onnesta soikea kirjoitti 23.9.2011 23:16,

    Kiitos tästä ihanasta tekstistä, että kyrsii lukea näitä tympeitä kiertoviestejä tunnista toiseen (jotka on hoaxeja usein) nyt voin ohjata kaverit lukemaan tänne sun tekstin :) kiitos päivän pelastuksesta!

  • Karo kirjoitti 23.9.2011 23:23,

    Mulla tuo ajo ainakin ihan sen asian, mitä ajattelinkin :) Eli en nää, jos joku tuttu kommentoi jonkun ei-mun-kaverin tilaa. Ihan normaalisti on tullut ilmoitukset, siitä että joku on tykänny mun tilaa, kommentoinu tai vastannu johonkin, mitä oon ite kommentoinu :) Siis jos mahdollisimman moni tekee mulle saman, ei myöskään mun kommentit kaikille tuu näkymään tuonne sivuun tai etusivulle. Tavoitteena itellä ainakin tämä. Kun ei tarvi kaikkien mun kavereiden tietää, mitä kommentoin jollekin, joka ei oo sen toisen kaverin kaveri. Jos noin ei toimi niin ois aivan sama, että ketä hyväksyy kaveriks, kun kaikki voi ilman tuon poistoa nähdä aivan kaiken. Olipas hankala selittää :D

  • mää kirjoitti 24.9.2011 00:25,

    Juttuhan on nyt niin, että tuo Tilaukset määrittää mitä tietoja kaveriltas saat mm. etusivulle. Ruksi kaikki pois kaveriltas, tulos on sama kuin poistaisit kaverisi, hänen tekemänsä jutut eivät näy etusivullasi (eivät sen puoleen tickerissäkään).

    Ja vaikka poistaisit kaverisi kommentoinnit ja tykkäykset tilauksistasi, sinun toimintasi näkyy edelleen kaverillesi.
    Tilanne jonka jokainen haluaisi, olisi se että ITSE voisi päättää 100% mitä haluaa kavereidensa näkevän.
    Olettekos muuten huomanneet että yksityisyysasetukset ovat muuttuneet, enää ei voi valita omien tykkäystensä ja kommentointiensa näkyvyyttä kuten aiemmin?

  • risu kirjoitti 24.9.2011 01:15,

    Itse olen ainakin ihan tyytyväinen näihin uudistuksiin. Voin määritellä itse kuka näkee mitäkin. Olen jo aikaisemmin ryhmittänyt kavereitani ja nyt vasta saan toiminnon kunnolla käyttöön. Eli en esim. halua, että kaikki mun kaverit joutuu “kärsimään” zynga -pelipyynnöistä, niin olen luonut pelaavista kavereista oman ryhmän. Kun julkaisen peleihin liittyvän jutun sivullani, käyn muuttamassa julkaisuasetusta ja valitsen sieltä luomani pelikaveri ryhmän. Toimii kuin nakuttu. Eli nyt voi kirjoittaa eri statuksia jotka näkyy vain työkavereille tai perheen kesken tai vaikka harrasteryhmän kesken. Ihan loisto juttu – “tätä mä olen aina halunut” :)

  • MM kirjoitti 24.9.2011 01:34,

    risu: Tuo ominaisauus on ollut todella pitkään käytössä, on vaan pitänyt luoda lista ja määritellä siihen jäsenet.

    Havaitsinpa “pienen” yksityisyysongelman uudistuksen myötä… Yksi vanhanmallisen suljetun ryhmän vain jäsenille näkyvä postaus (seinä näkyy siis vain jäsenille) näkyi minulle kun kaveri oli kommentoinut sitä (enkä siis ole itse ryhmän jäsen). Pääsin lukemaan ketjun 53 viestiä sekä kommentoimaan, ja nyt kaikki minunkin kaverini näkevät ja pääsevät kommentoimaan.. (Asiasta on olemassa dokumentaatiota jos joku kaipaa.)

  • Vihreä Banaani kirjoitti 24.9.2011 08:51,

    Kannattais varmaan lukea se englannin kiertoviesti ihan huolella ja miettiä kuka juntti sen suomensi… Suomalaisten englanninkielentaidot taas loistaa. siinä lukee nimenomaan “en haluaisi että MINUN kaikki tykkäykset ja kommenttini ystävieni kanssa eivät ilmestyisi SINUN uutiset boksiisi” Missä helvetin kohdassa lukee että SINUN TIEDOISTASI TULEE JULKISIA?! Ottakaapas vähä selvää ennen kun tulette pätemään

  • simba kirjoitti 24.9.2011 09:22,

    kyllä minä ainakin nään edelleen kavereideni tykkäykset yms kommentit omiin julkaisuihin tai niihin mihin itse olen kommentoinut. Tavoitteena oli nimenomaan etteivät minun tykkäykseni tai kommentit muiden julkaisuihin näkyisi sen ihmisen uutisvirrassa,joka sen ruksin siitä kommentit/tykkäyksestä poisti.

  • Sini kirjoitti 24.9.2011 09:34,

    Okei selvennetääs tota tykkäys/kommentit juttua kun se näköjään hämmentää. :) Eli vaikka asetuksissa olisi, että kaikki näkyvät vain kavereille, niin jos on yhteisiä kavereita jonkin henkilön kanssa tossa uudessa boksissa näkyy kaikki kommentit, tykkäykset yms, joita laitan niille yhteisille kavereille. Ok no eihän se maailmaa kaada, jos joku muukin niitä näkee kuin se henkilö, jolle kommentti on osotettu, mutta mitä hyötyäkään siitä on? Kyllä edelleen ne kommentit, jotka on osottettu itselle tai niihin keskusteluihin, joihin on liittynyt, näkyvät, koska niistä tulee ihan normaalisti viesti-ilmoitus. Eli mitään et menetä, ellet sitten välttämättä halua seurailla keskusteluita, joihin et liity.

  • mää kirjoitti 24.9.2011 11:47,

    Omalla sivulla yksityisyysastukset,Rajoita aiempien julkaisujen yleisöä saat tehtyä tuon ihan ite.Mua ei kiinnosta mitä kaverit painelee yms ja mun ei mene heille,eli painakaa sieltä se jos ette halua jakoon kaikkea.

  • mää kirjoitti 24.9.2011 11:53,

    ja lisätä miks pitäis näkyä kaverin kaikki jutut mitä keskustelee jonkun muun kanssa kun mun niin mulla?

  • Minä vaan kirjoitti 24.9.2011 22:37,

    Kiitos Pietari tästä tiedonnosta! Tuli tarpeeseen.

  • Riitta kirjoitti 25.9.2011 01:05,

    Ilmari, otsikointisi on virheellinen. Minä haluan poistaa nuo raksit ja toivoisin että kaikki kaverini poistaisivat ne minun kohdaltani. Se EI ole hallaa eikä kiertoviesti ole huijausta koska se oikeasti auttaa etten joudu näkemään kaverieni kommentointeja esim. siskonpoikansa valokuvaan. Ja toivon että minun entiset työkaverini eivät näkisi kommenttejani jotka kirjoitan sukulaisteni seinälle!

  • Mikko S kirjoitti 25.9.2011 10:30,

    Riitan kanssa samaa mieltä, ongelma tässä on se, etten voi estää mitenkään sitä, että kaverini näkevät kun kommentoin siskonpoikani valokuvaa. Minä en siis voi enää valita, mitä facebook-tekemisiäni menee eteenpäin.

  • MekuRu kirjoitti 25.9.2011 11:25,

    Kiitos tiedon jakamisesta. Itse olen ihmetellyt tätä kiertoviestin laajaa levinneisyyttä. Mitä ihmettä varten sitten ollaan SoMessa jos kerran halutaan rajata näkyvyyksiä? Eikös pitäisi viestittää siten, että voi rauhassa antaa näkyä kaikille.

  • risu kirjoitti 25.9.2011 20:33,

    MM Juu tiedän, mutta en ainakaan minä ollut huomannut aikasemmin, että julkaistavat jutut voi kans määrittää listojen mukaan :)

  • risu kirjoitti 26.9.2011 00:43,

    Nonni – testattu tänään statuksien “täsmäjulkaisua” eri ryhmien mukaan. Ei toimi. Osa näkee osa ei. Eli jos on jotain mitä haluaa varmasti näkyviin, niin julkinen on ainoa varma keino.
    Mutta julkiset tiedothan täällä on muutenkin – jos on jotain salattavaa, niin tuskin sitä kannattaa naamakirjaan ylipäätään julkaista :)

  • Pate kirjoitti 28.11.2011 20:34,

    Voinko siis estää omien tykkäysten tai kuviin kommentointien näkyvyyttä kavereitteni news feedissa? Esim jos tykkään tai kommentoin tyttökaverini kuvaa, en tahtoisi sen näkyvän työkavereitteni news feedissa. Onnistuuko tämä?

  • SM kirjoitti 28.2.2012 19:33,

    MM kirjoitti 24.9.2011 01:34,
    …Havaitsinpa “pienen” yksityisyysongelman uudistuksen myötä… Yksi vanhanmallisen suljetun ryhmän vain jäsenille näkyvä postaus…
    Näin kävi myös minulle, löysin suljetun ryhmän kaverini kommentoinnin perusteella, tai ainakin oletan ryhmän seinän olevan vain jäsenille. saattaahan se toki olla, että ryhmän ylläpidolla on ollut muita kiireitä tässä ryhmäuudistusten aikaan. tiedä sitten.

  • Isomolle kirjoitti 28.2.2012 19:46,

    Menin minäkin niin sanotusti “halpaan”. Tekevälle sattuu, jos ei aina mieti, mitä on tekemässä. Tulinpa samalla tutustuneeksi kiinnostavaan blogiin.

  • Roudatar kirjoitti 28.2.2012 22:24,

    Näin luulinkin. Jos joutuu jokaisen kaverin kohdalla tekemään saman asian erikseen, vois kuvitella, että kyseessä olis huijaus. Mitä enempi vaivaa joutuu näkemään, sen todennäkösemmin juttu ei oo sitä mitä se antaa ymmärtää.

  • Kirveenvarsi kirjoitti 1.3.2012 18:27,

    Minä NÄEN!

Jätä kommentti

«
»

Myös nämä saattaa kiinnostaa: